L'assignació dels ingressos pressupostaris a les diferents operacions d'Impostos i Cotitzacions Socials previstes en el SEC es basa en la classificació econòmica del pressupost, i en l'anàlisi de la normativa pròpia de cada recurs. Així, en primer lloc, els diferents conceptes/subconceptes d'ingressos recollits al Pressupost s'assignen a les operacions d'Impostos i Cotitzacions Socials definides en el SEC, atenent a la seva naturalesa econòmica, per a això s'estudia la classificació pressupostària i, si escau, la normativa específica de cada ingrés.
En particular, el recollit al pressupost d'ingressos de les diferents unitats en els capítols 1 Impostos directes i cotitzacions socials i 2 Impostos indirectes es classifica com a impost (o cotitzacions socials en el cas de la Seguretat Social) d'acord amb les categories establertes en el SEC 2010 i les seves normes de valoració. Si escau, s'estudia la normativa pròpia de cada ingrés per realitzar aquesta assignació.
Les taxes registrades en el capítol 3 s'analitzen per determinar si, segons els criteris establerts en el SEC, suposen un impost o una compra de serveis a l'administració. Aquelles classificades com a impostos, posteriorment, s'assignen a les corresponents rúbriques del SEC.
En certs casos, determinats ingressos dels capítols 4 i 5 es registren com a impostos. Un exemple seria els ingressos per subhastes de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle que es classifiquen en comptabilitat nacional en l'operació D.29 Altres impostos sobre la producció.
En una segona etapa, les operacions d'Impostos i Cotitzacions Socials es quantifiquen cada any, aplicant els criteris de registre establerts en el SEC. Per a això es parteix dels imports recollits com a drets liquidats i recaptació en els diferents conceptes/subconceptes de la classificació econòmica del Pressupost d'ingressos.
Amb caràcter general és possible assignar cada concepte/subconcepte del pressupost d'ingressos a una operació concreta definida en el SEC. No obstant això, poden donar-se situacions especials, en les quals una determinada figura impositiva, recollida en un únic concepte/subconcepte pressupostari, greu fets econòmics diferenciats que, segons el SEC, han d'assignar-se a operacions diferents. Per exemple, en el subsector administració local, els ingressos de l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica segons el SEC han d'assignar-se a l'operació
D.29 Altres impostos sobre la producció si el vehicle s'utilitza en el procés de producció i en l'operació D.59 Altres impostos corrents si el vehicle és propietat d'una llar que ho utilitza amb finalitats no productives. En aquests casos, la distribució de l'impost en diferents operacions es realitza a partir de l'anàlisi concreta de cada situació. En particular, el repartiment de l'IVTM, es realitza atenent a l'estadística elaborada per la Direcció general de trànsit en relació amb el parc de vehicles existent.
Excepcionalment, algunes entitats públiques, sotmeses al Pla General de Comptabilitat de l'Empresa Espanyola o a alguna de les seves adaptacions, que estan classificades en el sector administracions públiques recapten ingressos que, conforme als criteris del SEC, han de registrar-se com a impostos. En aquest cas, la classificació d'aquests ingressos es realitza atenent a la normativa reguladora dels mateixos i a l'activitat de la unitat, descrita en la Memòria. La quantificació es realitza amb la informació que figura en el compte de pèrdues i guanys, estats de fluxos d'efectiu i qüestionaris addicionals, quan escaigui. Est seria el cas, per exemple, del Fons de Garantia de Dipòsits de les Entitats de Crèdit en el qual els ingressos percebuts es registren en comptabilitat nacional com a impostos.